Jak vybrat ošetření pro váš vůz?

Vosk, sealant, keramika či něco jiného?

 

Jak si vybrat správný druh ošetření? V dnešní době je na trhu skutečně nepřeberné množství různých ochran, jejichž rozdíly jsou nejen v ceně, ale především ve výdrži, složitosti aplikace a v neposlední řade také ve finiši, což se dá specifikovat jako finální lesk. Základním kritériem pro výběr by měla být náročnost použití, tedy zda se jedná o denně používané auto, víkendovku nebo 2.-3. auto v rodině, které je používáno méně často. Jednoduše řečeno, na denně používané služební vozidlo se nevyplatí aplikovat přírodní vosk, který má sice famózní lesk, ale moc dlouho na autě nevydrží.

Pro základní orientaci lze ošetření laku rozdělit na vosky, sealanty a keramické povlaky. Samostatnou kategorií pak jsou ochranné fólie laku, které lak dokážou ochránit také před mechanickým poškozením, například kamínky. Samozřejmě, že vždy chceme to nejlepší za co nejméně peněz a úsilí. To bohužel v této branži nefunguje, protože to nejlepší bývá zpravidla nejdražší, navíc bez námahy to taky nebude. Jedině, že byste si službu zaplatili v detailingovém studiu. Proto vždy říkám, že je potřeba vybrat ošetření na míru danému autu a jeho využití.

Ještě, než se pustíme do charakteristik jednotlivých druhů ochran, je dobré znát základní teorii principu ošetření laku. Všechna ošetření fungují na principu vodoodpudivosti. V praxi to znamená, že se na ošetřeném laku bude méně držet voda a taktéž méně zachytávat špína. Ošetřený lak jde snadno rozeznat, voda bude na povrchu kapičkovat a bude mít problém se udržet. Kromě zvýšení lesku je důležitým benefitem snadnější a rychlejší údržba a nižší náchylnost ke špinění. Podrobnější vysvětlení smyslu ošetření laku, principu vodoodpudivosti a detailnější charakteristiky jednotlivých druhů ochran popisuji v knize Taky to nehuntuju. Ale nyní pojďme k jednotlivým variantám ošetření.

Tuhé vosky jsou vstupní branou do světa tradičního ošetření laku. Práce s nimi je jednoduchá a výsledek bude vždy uspokojivý. Vosky lze dále rozdělit na přírodní a syntetické. Druhé zmíněné jsou více odolné a měly by déle vydržet. Ty přírodní se pyšní hlubším leskem, za což vděčí zejména karnaubskému vosku. Při práci s tuhými vosky se vyhněte nadměrně aplikovanému množství, stačí nanést opravdu jemný film. Předejdete očistci v podobě slešťování vyzrálého vosku. Více vosku skutečně nezlepší jeho funkčnost. Tuhé vosky zpravidla odolávají od 3 do 6 měsíců. Jsou výrobci, kteří udávají i delší výdrž, ovšem na to bych nespoléhal. Před aplikací tuhého vosku je samozřejmostí umyté a dekontaminované auto, lak můžete samozřejmě také připravit leštěnkou či renovovat strojně. Některé vosky před aplikací navíc vyžadují odmaštěný lak, aby k povrchu dobře přilnuly.

Sealanty jsou další alternativou při výběru ošetření. Sealantů je nespočetné množství variant. Základně je lze rozdělit na „mokré“ a „suché“. Ano, rozdíl je ve způsobu aplikace. Mokré sealanty jsou super rychlé, nanáší se rozprašovačem na mokrý lak, který se následně opláchne vodou. Zde dlouhou výdrž nečekejte, maximálně v řádu týdnů, ale osobně bych řekl, že za minutu námahy to stojí. Suché sealanty se pochopitelně aplikují na suchý lak, ve srovnání s tuhými vosky je práce s nimi o něco rychlejší, to ovšem nelze generalizovat, záleží na konkrétním produktu. Příprava laku je stejná jako u tuhých vosků. Osobně sealanty vnímám jako rychlejší a snadnější cestu k ošetřenému laku což se hodí zejména v chladnější části roku, přesto raději preferuji práci s tuhými vosky.

Keramické ochrany jsou high-end variantou ošetření laku. Nelze je srovnávat s vosky a sealanty, jelikož keramická ochrana po vyzrání vytvoří povlak, který se vyznačuje velmi vysokou vodoodpudivostí a zároveň výdrží od přibližně 1 do 3 let. Po ochranné fólii je to nejlepší způsob ošetření, který lze na lak aplikovat. Jak už to bývá, nic není tak růžové, jak se zdá. Keramické ochrany jsou několikanásobně dražší než vosk či sealant a jejich aplikace vyžaduje značnou dávku pečlivosti a času. Keramický povlak se zpravidla aplikuje ve 2-3 vrstvách, aplikace jedné vrstvy může zabrat klidně 1-2 hodiny. Tím, že keramika vytvoří povlak, je důležité lak renovovat strojně, aby byl zbaven co nejvíce nedokonalostí, škrábanců a hologramů. Nedávalo by smysl aplikovat high-end produkt na nevyleštěné auto, aby nedokonalosti zůstaly zvěčněny. Taktéž je potřeba věnovat velkou pozornost odmaštění laku, je to opravdu nutnost, aby keramika dobře přilnula. Práce s keramikou vyžaduje zkušenosti a hodně času, ale za odměnu vám ochrání lak na dlouhou dobu a zajistí bezkonkurenční vodoodpudivost.

Vrcholem ochran jsou ochranné fólie. Z počátku je potřeba oddělit fólie ochranné, nazývané jako PPF (paint protection film) a vynilové, zvané jako wrapové. Druhé zmíněné se používají za účelem změny barvy vozu, či tvorbě reklamních polepů. Ochranné fólie jsou čiré, vyrobeny z polyuretanu a díky tloušťce v rozmezí 100 - 200mikronů lak opravdu dokážou ochránit před kamínky a jiným mechanickým poškozením. Jejich další výhodou je, že jsou samoopravitelné a škrábance s přehledem „vymažou“. Zázrak?! Dá se říct, že ano. Jen to kazí skutečnost, že fólii si doma nezvládnete aplikovat a musíte to nechat na profesionálech, a to znamená vítr v peněžence v řádu vyšších desítek tisíc korun. Zda to stojí za dokonale ochráněné auto už si musíte zvážit sami.

Na závěr je důležité zmínit, že o ošetřený lak je potřeba se starat, aby se maximalizovala životnost daného ošetření. Auto pravidelně umývejte, ošetření laku neznamená, že auto nemusíte půl roku umýt. Také mějte na paměti, že některé druhy ošetření, zejména pak přírodní vosky jsou velmi citlivé na pH. Na veřejných wapkách bývá chemie s vyšším pH kvůli účinnosti a může se stát, že si ošetření laku smyjete. Naštěstí existují pH neutrální šampony, pěny a předmytí, které tento problém řeší.